uien kweken

Zelf je uien kweken is zo moeilijk als je het zelf wilt maken. Je kunt ervoor kiezen uien te zaaien, maar je kunt deze stap ook overslaan en direct pootuitjes kopen. Binnen vier maanden kun je dan je eigen uien oogsten!
Makkelijke groenten

Veelzijdig

Uien zijn heerlijk van smaak en veelzijdig. Je kunt ze rauw eten, maar ook bakken, stoven of koken. Je kunt ze gebruiken voor soepen en sauzen of combineren met andere gerechten. Er zijn diverse soorten uien met ieder hun eigen smaak en toepassing. Rode en witte uien zijn wat scherper van smaak dan de de veel gebruikte gele ui.

Uien kweken, zo doe je dat:

Pootuitjes kunnen vanaf eind februari tot halverwege maart gepoot worden. Zet de uitjes zó diep in de aarde dat de puntjes nog net boven de aarde uitsteken. Houd een onderlinge afstand van ongeveer 10 cm tussen de bolletjes aan. Wanneer je meerdere rijen poot houd dan een afstand van 30 cm tussen de rijen aan.

 Verzorging

Houd de aarde om de uien onkruidvrij en geef in droge periodes regelmatig water. Let er wel op dat er geen plassen water blijven staan: uien kunnen er niet tegen in doornatte aarde te staan. Heel soms wil het gebeuren dat het loof een bloemetje ontwikkelt: verwijder dit bloemetje, zodat de plant alle energie weer in de groei van de bol kan stoppen.

 Oogsten

Zodra het loof van de uien begint te verdrogen en omvalt zijn ze klaar om geoogst te worden. Trek de uien met het loof uit de grond en laat ze twee tot vier weken op een droge donkere plaats drogen. Wanneer de stelen niet groen meer zijn zijn de uien goed droog.
Knip de wortels van de uien en snijd eventueel de bladeren ongeveer 3 cm boven de bol af. Je kunt ook de bladeren laten zitten en ze tot een streng vlechten. Bewaar de uien vervolgens weer op een donkere, koele en vooral droge plaats.

GEZOND

Uien zijn gezond voor hart en bloedvaten

Ze bevatten een hoog gehalte quercetine, een antioxidant, wat belangrijk is bij het voorkomen van hart- en vaatziekten. Quercetine voorkomt de ophoping van bloedplaatjes en trombose.

Helpen stress te verlagen

De quercetine in uien beschermt niet allen tegen hart- en vaatziekten, maar helpt ook depressie en angst te verminderen. Quercetine is een natuurlijk kalmerend middel dat ook helpt bij slapeloosheid.

Bieden bescherming tegen vrije radicalen

De antioxidanten in uien helpen vrije radicalen onschadelijk maken. Vrije radicalen zijn schadelijke stoffen die in het lichaam ontstaan door bijvoorbeeld luchtverontreiniging, roken en zonlicht.

Zijn een belangrijke bron van vitamine C

Vitamine C heeft een sterke ontstekingsremmende kracht en zorgt voor een goede weerstand.

Bevatten veel vezels

Vezels zijn belangrijk voor een goede stoelgang en geven je een verzadigd gevoel. Daarnaast beschermen ze je tegen hart- en vaatziekten.

Zijn een bron van vitamines en mineralen

Net als andere groenten zijn uien rijk aan vitamines en mineralen.

Shoppen voor je moestuin

KLIK OP DE AFBEELDING VOOR ACTUELE PRIJZEN EN LEVERING: